pondělí 30. ledna 2017

Recenze | Mluv - Laurie Halse Anderson

Jsou témata, o kterých se příliš nemluví. A pokud mluví, tak velice těžko. Někdy se zase nemluví vůbec, občas je to jednoduše snazší. Málokdy za tím ale nic není... O tom pojednává kniha Mluv od Laurie Halse Anderson.

Recenze psána pro web Databáze knih, moc děkuji za poskytnutí knihy na recenzi! (Mluv se také dočkalo filmové adaptace, která vyšla v roce 2004 s Kristen Steward v hlavní roli)


Série: -
Počet stran: 200
Vazba: Paperback
Nakladatelství: Yoli
Rok vydání: 2016

Se začátkem nového školního roku, kdy Melinda přechází na střední, přichází nespočet nepříjemností. Nikdo se s ní nechce bavit, protože minulý rok na jednom z večírků zavolala policii a uvedla tím nejednoho člověka do maléru... Nikoho ale vůbec nezajímá, proč to vlastně udělala. Jaký k tomu měla důvod, co se stalo. A Melinda o tom sama mluvit nedokáže, i kdyby chtěla. A po určité době přestane mluvit úplně...

Když jsem se do téhle knihy pouštěla, měla jsem poměrně velká očekávání. Věděla jsem, do čeho jdu a o čem to je - víceméně jsem si byla jistá, že se mi to bude líbit. Rovnou můžu i říct, že jsem se v tom rozhodně nespletla! Mluv je úžasná knížka a opravdu si získala moji přízeň.

Hlavní hrdinka je náctiletá dívka, která nemá lehký život. Po událostech ze zmiňovaného večírku se zlomila a pomalu uzavřela hluboko do sebe, topíc se v neštěstí. Ostatní to ale nevidí - vidí jenom to, že je divná a pokazila jim večírek. To dokonale ukazuje to, jak dokáží lidé být slepí, ať už se jich věci týkají... anebo taky ne. Kolikrát to bývají i vlastní přátelé, co se k člověku otočí zády: a přesně to je případ Melindy.
Na rozdíl od jiných hrdinek z tématicky podobných knih si Melinda udržuje dobrý přístup - k tomu jí hodně dopomůže jejich učitel výtvarné výchovy. Svoboda projevu ve výtvarném světě Melindě dodává určitou naději a dávku pozitivity. Je to způsob, jak ze sebe dostat to, co ji trápí. Třebaže to nemůže říct. Nemá komu. 

Osobně jsem se velice rychle začetla, autorka má opravdu čtivý styl psaní a ačkoliv by někdo mohl namítnout, že je děj poněkud pomalejší - já s tím rozhodně problém neměla. Čtení jsem si užívala už od začátku, protože toho Mluv nabízí skutečně hodně: realistickou hlavní hrdinku, která i přes svoje trable dokáže pobavit, velice čtivý styl psaní a hluboký příběh, který si opravdu dost pohrál s mými city. Je to jeden z opravdu skvělých příkladů toho, jak dokáže nějaká událost zamávat se životem - a jaké to může mít důsledky. Co se může stát. A že se to může stát komukoliv. 

Mluv je hluboký příběh z prostředí střední školy, který bych opravdu doporučila přečíst každému. Všechny emoce a situace jsou opravdu realisticky, ale zároveň tak, že člověk neztrácí naději. Autorka čtenáři ukazuje jak pády, tak vzestupy - a svým příběhem poodhaluje to, o čem se příliš nemluví. 



6 komentářů:

  1. Byť je Tvoje recenze naprosto úžasně sepsaná, kniha mě příliš neláká. Nemyslím, že je to čtení pro mě. Ale rozhodně ji nezavrhuji, a třeba se k ní časem dostanu :) Měj se pěkně :)

    OdpovědětVymazat
  2. Zní to zajímavě. Ale asi zkusím spíš film než knihu. Přece jen se snažím z této věkové kategorie hlavních postav dostat :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Mam ji doma ale jeste jsem se k ni nedostala. Ale planuju to docela me laka. A prekvapilo me ze film byl uz tak davno dokonce s Kristen to se po tom musim taky podivat :)

    OdpovědětVymazat
  4. Vypadá to fakt dobře, asi se po ní podívám. Díky za tip! :)

    Ohněm Políbená

    OdpovědětVymazat
  5. O knize vím už dlouho, velký překvapení pro mě bylo, když se rozhodlo, že se přeloží do češtiny, ale pořád tak nějak nevím, jestli do toho jít nebo ne. Ale jak se znám, nakonec ji stejně čapnu. :D Super recenze! :)

    OdpovědětVymazat
  6. Hmm, vypadá to na zajímavou knihu. Podobný žánr jsem už dlouho nečetla...

    OdpovědětVymazat