středa 8. června 2016

Recenze | Zmizelé dívky - Lauren Oliver


Nick s Darou už jako sestry i nejlepší kamarádky zažily lepší časy. Jejich pouto narušil vztah Dary s nejlepším kamarádem Nick. Od té doby jsou obě sestry poněkud odcizené, dokud nedojde na TEN moment. Když se obě ocitnou v autonehodě, všechno se od samého základu změní. Dara, která vždycky bývala krásná a přitažlivá dívka, je najednou jen chabým stínem toho, co dříve bývala. A všichni víceméně směřují prsty na Nick, která onehdy při nehodě řídila. Z dříve nerozlučných sester se tak stávají přízraky bloudící ve stejném domě - ale přesto se nevídají, nedokáží najít stejnou cestu. Všechno se ale opět změní, když Dara na svoje narozeniny zmizí a Nick se ji rozhodne hledat - jistá tím, že její zmizení nějak souvisí se zmizením jiné dívky z okolí...

Od Lauren Oliver jsem zatím nic nečetla. Poprvé jsem na ni narazila díky její sérii Delirium, kterou mám (zatím nepřečtenou) doma. Podruhé mě zaujala díky svojí knize Panika, ale napotřetí to bylo právě díky Zmizelým dívkám. O to víc jsem byla nadšená, když ji u nás nakladatelství CooBoo vydalo - stojí totiž skutečně za přečtení.

Už název tak trošku vypovídá o směru, jakým se celá kniha bude ubírat - ale není to tak jednotvárné. Hlavním pilířem celé knihy je totiž vztah mezi Nick a Darou, který je víc... než napjatý. Po nehodě se z Dary stal skutečně doslova fantom - a jakkoliv se Nick snaží věci napravit, Dara se všeho vesměs vzdala. Jejich cesty se zkrátka rozešly - jedna zůstala žít s matkou, druhá byla u otce. Jakmile se ale Nick vrací domů k sestře a matce, všechno na ni znovu upadá. Vina za nehodu, Dařina odtažitost i rozhodnutí rodičů poslat ji na léto na brigádu do zábavním parku, místo na brigádu, kterou už měla předem domluvenou. Mezitím ale dojde ke zmizení malé dívky Madeline, kterou celé město začne zoufale hledat. S příchodem narozenin nakonec ale zmizí i Dara - Nick nejdřív předpokládá, že je to jen jeden ze sestřiných výstřelků, ale nakonec se ji rozhodne hledat, čímž se dostává hluboko do věcí, které o svojí sestře ani netušila.

Kniha je psaná z pohledu obou sester, přičemž se mírně prolíná přítomnost s minulostí, což knize dodává na tajemnosti. Někoho by to mohlo možná trošku mást, ale autorka to jednoznačně vyřešila dobře - odkrývá tak střípky vodítek, které postupně vyplňují mezery v příběhu. Mezery, které čtenáři zdánlivě nedávají smysl. To časem může omrzet, ale je to dobrý způsob podtrhnutí děje i možnost, jak dát dostatek prostoru oběma hlavním postavám - což je vážně dobře, protože obě hlavní hrdinky mají co nabídnout. Každá je jiná - odlišují se nejen svým charakterem, ale hodně i smýšlením. Zatímco Nick je spíš racionálně uvažující a stojí víceméně nohama na zemi, Dara se vyznačuje jistou formou zlomenosti, kterou ji přinesla ona nehoda. Z krásné a atraktivní sestry se tak rázem stává ta zachmuřenější, spíš připomínající ducha, než výraznou osobnost. Tahle změna je v knize podstatně znát, což podtrhuje její realističnost. 

I přes pomalejší start je děj dobře stavěný, jen tak neomrzí. Tomu hodně napomáhá fakt, že Lauren Oliver píše velice čtivě. Má talent na to si udržet pozornost čtenáře, i když děj začíná pomaličku upadat - přesně v takových chvílích se snad pokaždé objevilo něco, co úpadek dobře vykompenzovalo. To se mi na autorčině psaní skutečně líbí - zvlášť v kombinaci s realisticky podaným dějem a zajímavými postavami, které do příběhu skvěle sedí.
Sladkou třešničkou je v tomhle případě ale samotný konec. Je pravda, že autorka dává relativní dostatek vodítek na to, aby si ho člověk s trochou kreativity domyslel, ale je vážně ŠOKUJÍCÍ. Jestli hledáte knihu, která vás uvede do zajímavého a napínavého děje, než s vámi poněkud zatočí a ke konci vám dost možná vyrazí dech svým rozuzlením... pak rozhodně doporučuju Zmizelé dívky. Lauren Oliver v téhle knize vytvořila nezaměnitelný příběh s mírně temným podtónem, který opravdu stojí za pozornost. 


Recenze psána pro web Databáze knih




7 komentářů:

  1. Já na rozuzlení teda čuměla, popravdě :D Ten konec se mi moc nelíbil, tuhle tematiku zrovna v oblibě nemám, když to autoři končí takhle... ale jinak byl příběh naprosto libový. Jsem ráda, že si někdo myslí to samé :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, to já taky xD Jako ke konci už jsem to tak trochu čekala, ale pak mě to stejně rozsekalo :D :D Bylo super, že to bylo tak dobře promyšlený :) Jinak díky moc za komentář ♥

      Vymazat
  2. Prvně mě tahle kniha zaujala čistě kvůli obálce, ale vypadá to i na zajímavou dějovou linku. Tajemné příběhy mám ráda.:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Musím se přiznat, taky mě zaujala ta obálka :D Ale je to vážně dobře napsané a ta napínavost tam je znát :)

      Vymazat
  3. Zajímavá kniha, hezká recenze. Po knize se určitě podívám.
    Www.siraelxy.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
  4. Tato knížka vypadá moc zajímavě

    OdpovědětVymazat