Recenze | Trable - Samantha Towle

Mia Monroeová je dokonalým případem člověka, co nemá příliš dobrý život. Když už se vymanila z krutého zacházení svého otce, který ji po léta bil, a najde si přítele, je to prašť jako uhoď. Její přítel je totiž naprosto stejný, jako býval její otec. Krutý a násilnický parchant, kterého dokonce Mia přistihne, jak spí s jinou. I přes to je ale Miina situace stále stejná. Podřizuje se, i když cítí, jak špatné to je. Cítí, že by se měla bránit a že neměla dovolit, aby celá ta situace zašla znovu tak daleko. Poté, co se jí její přítel pokusí znásilnit, tedy prchá z města, kde strávila celý svůj dosavadní život a míří na cestu s hledáním své matky, která - jak se po smrti jejího otce ukázalo - není mrtvá, jak si myslela, jen se jí vzdala.
Na cestě, při hledání své matky se Mia ubytuje v hotelu, kde se seznámí se sympatickým Jordanem Matthewsem, který je úplně jiný, než její přítel, nebo její otec. Je jiný, ale i přesto se Mia má stále na pozoru, chráníc svou minulost, kterou by nejraději vymazala. A jakmile Jordan Miu trošičku pozná, je mu jasné, že má co do činění s typem člověka, se kterým se ještě doposud nesetkal... ale chce o Mie vědět co nejvíc.

Tak trošku jsem nevěděla co od téhle knihy čekat a upřímně řečeno, tak nějak mi pořád zůstávala ležet mezi nepřečtenými knihami, takže když jsem po ní nakonec skutečně sáhla, byla jsem trošku zaražená. Na začátku na mě kniha působila nepříliš dobrým dojmem, nelíbil se mi ten styl vypravování, který je jakoby v tom duchu, kdy hlavní postava komunikuje s čtenářem (Příklad: Asi si myslíte, že jsem udělala chybu. Pravdou je, že to byla chyba, ale v tu chvíli jsem si to neuvědomila. - je to můj výmysl, ale jako příklad to snad stačí), což mi skutečně nesedlo. Přijde mi to trošku laciné, možná i nudné, ale později v průběhu čtení už jsem to nevnímala. Co mi dělalo větší problém. bylo neustálé opakování jednoho jistého slova v kapitolách z pohledu Jordana - kapitoly jsou střídavě z pohledu Mii a Jordana - a o jaké slovo se jedná? O slovo PTÁK. Chápu, že to sedělo do Jordanova slovníku, ale není nutné pořád to zdůrazňovat. I když je to malý, pitomý detail, tak mě tohle akorát rozčilovalo - a to až do samotného konce knihy. A upřímně by bylo naprosto jedno, i kdyby to bylo jiné slovo. Proč to pořád opakovat? Je to jako vymývání mozků.

Co se týče samotných postav, není to zlé - Mia by mi byla i docela sympatická nebýt faktu, že se vlastně tak nějak od poloviny knihy její pohled změní na pohled, který má Jordan - a to na pohled, kdy se v myšlenkách neustále ubírá nad tím, jak je Jordan sexy v téhle situaci, jak je Jordan sexy v tamté situaci a tak dále. Přesně takové myšlenky má téměř pořád Jordan a přijde mi to také - stejně jako opakování slova pták - dost otravné. Copak je nutné pořád něco opakovat? Jako by všechno muselo být tak stejné a jednotvárné? Zvlášť myšlenky? Krom toho je děj skoro jako přes kopírák, když se to tak vezme - v dnešní době je spousta dalších knih, které mají téměř stejný průběh děje a často i povahové rysy postav. Originalita se v některých případech zkrátka hledá těžce, protože neroste na stromech.
Což mě přivádí k samotnému námětu knihy, který je vlastně to, co mě na téhle knize snad jako jediné nadchlo. Námět je skutečně dobrý, možná ne úplně originální, ale rozhodně dobrý. Jak si ale autorka s tím námětem a možnostmi, které nabízí, poradila, mě skutečně zklamalo. Když to tedy vezmu kolem a kolem, tak je to zpackané, protože se autorce nabízela možnost vytvořit skutečně silný, dobře stavěný příběh - pod pojmem silný nemyslím emocionální, tohle není kniha Hvězdy nám nepřály - ale rozhodně dobře stavěný příběh, který se jen tak nevyvrátí. S dobrými postavami, dějem co zaujme, ne s dějem, co podobá spoustě dalších knih. Nemůžu říct, že by to byla nějaká katastrofa, to skutečně ne, ale jsem zklamaná. Čekala jsem víc, alespoň o trošičku víc, než mi mohla tato kniha ve finále nabídnout. Takže pokud se do ní rozhodnete pustit, tak vám můžu doporučit jednu věc. Nemějte velká očekávání.