Recenze | Skleněný trůn - Sarah J. Maas

Celaena Sardothien je nejnebezpečnějším a nejúspěšnějším zabijákem v zemi, trčí ale v dolech, které se pomalu, ale jistě stává jejím hrobem díky neskutečně tvrdým podmínkám. Z mizérie jí nakonec vytáhne princ Dorian, který si ji vybral za svojí bojovnici v klání, jež pořádá samotný král se záměrem vybrat ze sebranky zločinců jednoho, který by byl jeho ''šampionem'' a staral se o výhradně špinavou práci pro korunu. Pokud by Celaena vyhrála, byla by to její cesta ke svobodě. Pár let práce pod jménem krále a byla by volná... a unikla by hrozné smrti v dolech, kde by z ní doslova sedřeli kůži. Je ale dost dobrá na to, aby dokázala porazit ostatní účastníky, kteří nejsou o nic nevinnější než ona sama?
Více v celém článku

Skleněný trůn je tenhle rok jednoznačně jednou z nejžhavějších knih vůbec, minimálně co se pole young adult týče - už vyvolala dost slušný poprask v zahraničí a teď vychází i u nás. Od začátku jsem k ní přistupovala poněkud neohromeně, nepříliš zaujatě, ale po přečtení nějakých recenzí od zahraničních blogerů a dalších pohledech na obálku a anotaci jsem nakonec podlehla svojí knižní zvědavosti, a chopila se čtení.

Hlavní hrdinka mě příliš neohromila, její charakter mi přijde poněkud nedomyšlený a málokdy se skutečně projevuje, což autorka jasně kompenzuje jejími neskutečnými dovednostmi, které časem mohou vzbudit dojem, že je jednoduše dokonalá. Na dívku, která je prakticky už od dětství vedená k tomu, aby byla dokonalým zabijákem, je vlastně podivně až podivně dívčí a možná až příliš jednoduchá. Oproti tomu seznam věcí, co dokáže je dost pestrobarevný, až může skutečně působit dojmem dokonalosti, který není zrovna vábný. Dokonalých hrdinek je celé moře, další svět už snad ani nepotřebuje. Na druhou stranu ale dokáže pobavit, v některých případech i celkem překvapit, třebaže jen málokdy. Jako hlavní postava ale zrovna dvakrát nezazáří. Oproti tomu například kapitán stráží Chaol je rozhodně zajímavější, přestože se ke konci knihy charakterem mění v typickou, velice předvídatelnou postavu, na které autorka zjevně nešetřila nějakým tím klišé. Stejné to je bohužel i s princem Dorianem, který je takový ale od začátku. Pokud toužíte po naprosto klasickém a ohraném princi, který se ještě ke všemu velice snadno zamiluje do nebezpečné vražedkyně - budiž, tahle kniha bude určitě pro vás.

Na druhou stranu, nejde téhle knize upřít fakt, že je dobře napsaná. Trvalo mi sice pár stránek, než jsem se s autorčiným stylem psaní alespoň trochu ztotožnila, ale čtivost se rozhodně nezapřela a stránky mizely jedna za druhou, přestože jsem nad některými věcmi musela trošku protočit oči.
Samotná myšlenka je rozhodně dobrá, ale veškerý poprask okolo sice jistě dokáže nalákat lidi k přečtení, ale může také dost jistě způsobit zklamání kdejakého čtenáře. Děj je sice promyšlený, ale nepříliš oslnivý, místy je to pořádné klišé a nebýt jisté dávky humoru a drama, tak by celá kniha dost strádala. Fantasy prvky jsou tu ale dobře vykreslené, což je veliké plus, stejně jako několik dalších vedlejších postav, které celou knihu dobře obohacují. Na druhou stranu je spousta věcí, které autorka vytvořila anebo naťukla, ale později je nechala ležet naprosto nevyužité, což je velká škoda. Nevyužití plného potenciálu knihy celkem zamrzí a odráží se na hodnocení, ale vyložená katastrofa to zase není.
Prostředí je sice slušně vymyšlené a můžete se podívat dokonce i na mapku, ale tím to tak nějak končí. Setkáváme se s nutným základem, který je pro děj potřebný, ale nic víc nedostaneme, opět poněkud nevyužitý potenciál.

Celkově vzato je Skleněný trůn dobré čtení pro fanoušky lehkého fantasy a young adult, přestože to nebude úplně to, co vám kde kdo naslibuje. Uznávám, že jsem poněkud kritičtější, ale na tak opěvovanou knihu se skutečně dobrým potenciálem je vážně škoda, že ho spousta zůstala nevyužitá. I přes to je ale celá kniha velice čtivá, fantasy v sobě nezapře a akce sice nemá tolik, jako je naslibováno, ale rozhodně se při čtení neunudíte k smrti. Není to ani oslnivé, ani špatné - ale jak jsem psala, nudit se určitě nebudete. Za mě tři a půl hvězdičky. (Recenze psána pro Databázeknih.cz)