Recenze | Eleanor a Park - Rainbow Rowell

„Celosvětový fenomén ve stylu Hvězdy nám nepřály.“

Romance ze školního prostředí, neobvyklá je v tom, že hlavní hrdinka není nejkrásnější holka na škole a její milý není nejúžasnější borec; ona je obyčejná, trochu při těle, on nenápadný kluk s částečně asijskými předky. Jejich zvolna se vyvíjející vztah překvapí je samotné a je líčený tak, že když se poprvé vezmou za ruku, připraví to o dech je i čtenáře.

V záplavě Young Adult knih je poměrně těžké najít nějakou knihu, která vystupuje z řady. Nějaký záblesk originality, něco co tu ještě nebylo a konečně se coby čtenář nebudete plácat v tom samém, jen podaném v jakémsi imaginárním pozlátku, co ve vás má vzbudit dojem, že je to extra originální. Eleanor a Park tu originalitu má. Opravdovou originalitu. To je ale relativně všechno.

Opravdu musím ocenit fakt, že autorka pro svoji knihu vybrala dva atypické hrdiny, ne bůhví jak úžasné, rádoby originální postavy - anebo nějaké přes kopírák. V tom také tkví samotná originalita celé téhle knihy, ale veškerý zbývající potenciál zůstává naprosto bez povšimnutí - a tak se těžko dají očekávat chvíle, kdy by vás děj připravil o dech, jak slibuje anotace. V anotaci stojí, že když se poprvé vezmou za ruku, připraví to o dech je i čtenáře... to není tak úplně pravda. V mém případě to vlastně není vůbec pravda. Příběh Eleanor a Parka je opravdu dost strohý. Místy působí nedotaženě a chvíle, které mají na čtenáře zapůsobit svým kouzlem, jakékoliv kouzlo postrádají. To není zrovna nejlepší start na knihu, která má být oddychová a nenáročná.

Zdroj: Goodreads
V otázce postav si autorka dost vyhrála, což jednoduše nejde neocenit, jak už jsem psala. Eleanor jsem ze začátku příliš ráda neměla, ale postupně si mě dokázala svojí tvrdohlavostí a odlišností získat na svou stranu, stejně tak jako to dokázal Park. Ten se mi povahově líbil mnohem víc než Eleanor, ale to už je jen otázkou vkusu. Nejen hlavní hrdinka a hrdina jsou originální. Další postavy nepostrádají až překvapující dávku originality, za což dávám jen znovu palec nahoru - jen v případě jedné postavy jsem narazila na typické klišé v charakteru, ale to je téměř zanedbatelný detail.
Autorčin styl psaní není špatný, ale je silně nevýrazný. Skoro nejistý, řekla bych. Což není sice vyloženě špatné, ale není to nejlepší. Chvílemi to textu dodává zvláštní pod-nádech nejistoty nebo další nedotaženosti. Kámen úrazu celé knihy jednoduše tkví v abnormální jednoduchosti. Od Eleanor a Park jsem neočekávala nic velikého, natož přehnaného - ale i od oddychové knihy člověk očekává jistou úroveň, kterou za mě rozhodně autorka nesplnila. Děj neustále vázne, prakticky se nic neděje. Opravdu. A pokud už se něco děje, opakuje se to stále dokolečka, což člověka velice rychle omrzí. Pořádný zvrat, co skutečně odstartuje nějaké dění, začíná až zanedbatelných (přibližně) padesát stran před celým koncem, což mi (nemile) vyrazilo dech. Celé čtení jsem musela podstoupit dvakrát od samého začátku, kdy jsem knihu neustále odkládala s vnitřním pocitem znuděnosti. Netuším, jaká byla moje očekávání, že se je pro mě tenhle kousek takovým zklamáním.

Recenzi jsem si neustále přepisovala, dopisovala, mazala a znovu přepisovala ve snaze najít krom postav také něco pozitivního. Celá tahle kniha není totiž špatná, ne vyloženě, ale v zavalení negativ se mi pozitiva ztrácí stejně rychle, jako obracím stránky u dobrých knih. Rainbow Rowell opravdu přišla s něčím novým a neokoukaným, jen to chtělo víc snahy. Víc domyslet a rozvinout děj, protože dějová linka, jakou nám tato kniha nabízí, je jednoduše nedostačující. Zápletka prakticky chybí, děj tedy pořádně vázne... a čtení potom také. Těžko by takový problém mohly vykompenzovat dobré postavy a samotný, velice překvapivý, závěr. I to musím autorce přičíst k dobru, podobná zakončení knih se vídají málokdy, ačkoliv samozřejmě konec prozrazovat nebudu.

Celkově vzato je Eleanor a Park lehce podprůměrná Young Adult kniha, u které se člověk při čtení skutečně nenadře. V knize se objeví pár opravdu pěkných vět, z níž jsem si dokonce jednu musela zapamatovat, postavy jsou na svůj žánr originální a příběh krutě nedotažený, téměř do konce i nudný. Samotné zakončení knihy může působit jako lehce šokující, což je společně s postavami slabší kompenzací negativ, ale i tak dávám tři hvězdičky. Tuto knihu bych doporučila čtenářům, co hledají opravdu jemné, velice pohodové čtení, kde není třeba dávat pozor. Nebo pokud nemáte veliká očekávání - pak by vás mohla Eleanor a Park ještě i mile překvapit.