středa 11. ledna 2017

Bookaholic | Čtecí blok

Občas na to dojde. A často to člověk úplně nečeká. O čem mluvím? O nechvalně známém čtecím bloku – který sem tam posedne asi každého z nás. Mě naposledy dělal společnost po víc jak měsíc… A ještě teď se modlím, aby se nevrátil. Huš, čtecí bloku!

Ale teď vážně. Tenhle článek jsem se rozhodla napsat jen díky myšlence na čtecí blok – a že mě teď skutečně trápil pěkně dlouho. Přišlo mi to jako roky! Pochopitelně nejsem jediná, která s touhle nepříjemností bojuje, což je ostatně ten důvod, proč jsem zapátrala v hlavě a rozhodla se sepsat pár svých tipů, jak se s touhle nepříjemností dá někdy vypořádat. Třeba vám nějaký pomůže :-)


Změna čtiva

Když mě čtecí blok popadne, tak obvykle změním knihu. Někdy stačí vzít jakoukoliv jinou, jindy zase přeskočím do kompletně jiného žánru – a v tomhle ohledu už jsem si víceméně vyzkoušela, že mi nejvíc pomáhá číst takové ty „jednodušší“ knihy, takže automaticky vyškrtávám všechny horory, thillery a podobné kousky. Je to svým způsobem určitý čtecí odpočinek, přijdu na jiné myšlenky...
Často si potom taktéž víc užiju následující knihu, pokud se mi blok podaří překonat. Naprosto obecně – změna může být opravdu k užitku. K rozečtené knize se můžete později určitě vrátit, neměla by vám nikam utéct. (Pokud nemáte někoho, kdo vám rád „krade“ knížky a čte si je... Jako to mile ráda dělá moje mamka) 


Re-reading/oblíbená kniha

Jako dobrá možnost se mi obvykle jeví i nějaká oblíbená kniha. Nebo klidně série – tohle mi v minulosti už několikrát pomohlo, naposledy mi takhle tuším pomohlo Milénium. Nakonec jsem překvapivě zhltla všechny tři díly velice krátce po sobě a byla tak nadšená, že bych si je nejraději přečetla znovu. 
Pomoc by mohl i nějaký obecný re-reading – třeba knihy, kterou jste předtím nedočetli, anebo se vám nelíbila. Je to taková druhá šance, občas se zadaří. 


Oblíbený pár/postavy

Může to znít fakt hloupě, ale... Třeba u mě to opravdu funguje. Máte nějaký oblíbený pár anebo postavy? Pak by mohlo pomoct tohle! Je to sice trošku naivní a nemusí to pomoct – což se ale každý tip musí brát s rezervou, každý jsme jiný, a proto píšu to, co pomáhá mě – ale mohlo by to stát za pokus. Konec konců... Pokud máte nějaké postavy/pár skutečně oblíbené, tak by vás to mohlo jakože „nalákat“ na čtení.


Ale ten nejlepší tip...
Dát tomu čas

Pokud nezabírá nic, vyzkoušeli jste různé knihy a pořád se ne a ne začíst, nechala bych to být. Věnovat se něčemu jinému a čtení skutečně na nějakou dobu odložit – a vrátit se k němu někdy později. Občas to skutečně trvá, než blok zmizí. Někdy zase není nálada a potom čas, to se stává. Nepřijde mi ale dobré se do čtení vyloženě nutit, mělo by hlavně bavit.  A jak jsem psala – knížky by přeci jen nikam utíkat neměly. 

Jako další možný tip mě ještě případně napadá zkusit se nalákat přes nějakou filmovou/seriálovou adaptaci, to by někomu možná také mohlo pomoct.

A jak se s čtecím blokem vypořádáváte vy?


6 komentářů:

  1. Přesně, souhlasím hlavně s posledním. Naštěstí já mám čtecí blok obvykle krátký. Třeba dva tři dny a pak se do něčeho zase vrhnu :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vážně? Tak to ti skutečně závidím :D U mě kolikrát trvá fakt měsíce a ne a ne se hnout :D

      Vymazat
  2. POd nekonečnou oblouohou si mě získal přebal knihy, nic zajímavějšího jsem dlouho neviděla. Ale přiznám se, ještě jsem ji nečetla :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, ten obal je skutečně nádherný :) Jen škoda, že druhý a třetí díl je v českém vydání tak divný, nah :D Osobně se mi první díl líbil - ale zase se musím přiznat, že k tomu pokračování jsem se taky nedostala :D

      Vymazat
  3. Posledni dobou mivam cteci bloky, psaci bloky, fotici bloky, vlastne tak nnejak bloggovaci bloky :D Ale rady mass dobry, delam to v podstate stejne. Nejcasteji mi pomuze rereading Harryho :D

    OdpovědětVymazat
  4. Jéje, čtecí blok, to je radost. Na mě zabírá vzít si nějakou kratinkou knihu. Jak vidím ten brzký úspěch dočtení, často se mi podaří se rozečíst :)

    OdpovědětVymazat