Recenze | Zůstaň se mnou/Jestli zůstanu - Gayle Forman

Druhé vydání celosvětového bestselleru,
který poprvé vyšel česky pod názvem Jestli zůstanu (Ikar 2011)

Jakmile se Mia probudí po hrozivé autonehodě, tak se její život převrátí vzhůru nohama. Rodiče nehodu nepřežili, její bratr je ošklivě zraněný a ona... ona je v kómatu, ale zároveň stále vidí a slyší co se kolem ní děje. Jako by byla duch, nebo něco takového. Leží před ní veliké rozhodnutí - jestli bude dál bojovat a zůstane, nebo jestli bojovat přestane a opustí svůj život.

Od Zůstaň se mnou (ten český překlad je příšerný, nemůžu si pomoct) jsem očekávala celkem dost, protože to vypadalo na minimálně dost dobrou knihu. Čeho se mi dostalo? Pro mě nudného příběhu, kdy mi hlavní hrdinka Mia ani nebyla nijak sympatická a děj se většinou ubíral v minulosti, což mě - jako další - dost otravovalo. Čekala jsem emoce, nebo alespoň nějaké působení knihy, ale opět jsem byla jen zklamaná. Je pravda, že je to tenoučká knížečka, ale skutečně jsem si myslela, že je mnohem lepší, i když jsem se setkala už s několika nepříliš pozitivními recenzemi a i kamarádka mi říkala, že to není nic moc. Chtěla jsem si tu knihu přečíst a udělat si vlastní názor. Ne, že bych přečtení litovala, ale jak tak teď zpětně koukám, tak je na světě tolik mnohem lepších knih, že mi to trošku přijde jako hloupost. Na druhou stranu je ale možné, že se ze mě stala náročnější čtenářka, nebo že mi tahle kniha jen jednoduše nesedla, ale každopádně jsem byla skutečně dost zklamaná.

Co mě jako další rušilo, nebo rovnou řekněme trošičku zlobilo - byl autorčin styl psaní. Díky němu na mě kniha místy dělala dojem, že to je jen nějaká blogová povídka, kterou nějaké nakladatelství vydalo s tím, že je to dobrá povídka - což mě opět přivádí k případům knih, se kterými jsem se v poslední době často setkávala. Některé knihy jsou podle mě skutečně dobré, ale kvůli stylu psaní, který autor/autorka využívá, mě potom kniha příliš nebaví. Což je téměř případ Zůstaň se mnou - nápad je naprosto úžasný, ale zpracování je podle mě nepříliš dobré. Zaobírání se minulostí? Ne, to skutečně ne. To už autorka rovnou mohla napsat příběh obráceně, začít na konci a postupně se dopracovávat na začátek, protože je to příliš vzpomínkové, což mě - a nevím jak další čtenáře - bohužel celkem nudilo. A jak už jsem zmiňovala - Mia ani autorčin styl psaní to příliš nezachránily. Neměla jsem pocit, že by mě autorka dokázala napnout, abych se rychle drala skrz stránky až ke konci, abych zjistila, jak se Mia nakonec rozhodne. Neměla jsem ani pocit, že bych hlavní hrdinku měla nějak ráda, nevytvořila jsem si s ní vůbec žádné pouto, skoro jako by mi byla lhostejná, což není příliš dobré.

Jestli zůstanu je druhé - filmové - vydání, které se mi překladem názvu knihy trošku zprotivilo. Nechápu proč to tak je, ale spousta knih, které jsou přeložené do češtiny - podobně jako v případu filmů, nebo seriálů - mají zkomolené názvy, které mi doslova drásají mozek. Ale dobrá, kniha přeci není o názvu, že? To rozhodně není, ale stejně mám nutkání se nad tím pořád pozastavovat. Co ale můžu jednoznačně této knize přičíst k dobru je krásná obálka, která je podle mě mnohem hezčí než u původního (nefilmového) vydání, od nakladatelství Ikar.

A celkově? Jestli zůstanu na mě nijak moc nezapůsobila, chvílemi jsem se nudila a nemůžu říct, že bych se k ní chtěla vrátit. ALE podle slov jiných čtenářů je to zase neuvěřitelně emotivní kniha a i slovo bestseller má svůj význam, takže přeci jenom existují důvody proč se do této knihy pustit i po přečtení mojí nepříliš pozitivní recenzi.

Recenze psána pro web Databáze knih