pondělí 6. června 2016

Recenze | Všem klukům, které jsem milovala - Jenny Han


Lara Jean ve svém životě milovala pět kluků. Každému z nich napsala milostný dopis, ve kterém ze sebe vypustila veškeré emoce, pocity i myšlenky, často proto, aby se zbavila svojí zamilovanosti. Žádný ze svých dopisů nikdy neposlala - a žádný taktéž nedostala. Všechny svoje dopisy si schovávala do staré krabice na klobouky, které dostala od své již zesnulé maminky. Jedním z kluků, které milovala, byl i Josh, který se shodou okolností nakonec zamiloval a dal dohromady s její starší sestrou Margot, se kterou se ještě před jejím odjezdem do Skotska na vysokou rozejde. Krátce po Margotině odjezdu ale Lařina krabice klobouky zmizí - a někdo její dopisy i rozeslal...


Young Adult knihy mě v poslední době nějak nedokázaly potěšit. Jakoukoliv knihu jsem si v tomhle žánru vyhlédla, vyklubalo se z ní moje malé čtenářské zklamání. Už jsem skoro přestala doufat, že bych našla nějakou knihu, která by byla podobně nenáročná a zábavná, zároveň ale o něčem taky byla. Nebo neměla hlavní hrdinku, co se chová jako dvanáctiletá dívenka s přesvědčením, že získala všechnu moudrost světa. O to hezčí bylo moje překvapení, že s touhle knihou už jsem se skutečně nepřehmátla.

Z Joshe, se kterým byli moc dobří kamarádi se její vztah od základu změní, když se dozví, že do něj byla zamilovaná ještě dřív, než začal chodit s Margot. Lara se mu začne vyhýbat, ale setkáním s dalšími adresáty svých dopisů se jednoduše nevyhne, stejně tak svojí nové roli doma - doposud byla její starší sestra Margot tou, co se starala o jídlo, co vozila jejich mladší sestru Kitty do školy a dělala všechno, co bylo potřeba. Teď je všechno na Laře Jean, stejně tak jako problém s Joshem. Lara později uzavře dohodu s Peterem - dalším ze svých adresátů - že spolu budou naoko chodit, z čehož budou mít užitek oba. Pro ni to znamená jediné - nebude muset čelit Joshovi a svým citům, protože sotva se Margot vrátí ze Skotska, určitě se s Joshem dají dohromady. Peter ale není až tak špatný, a její dopisy získávají nový účel...

Už od samého začátku knihy jsem měla dobrý pocit, vlastně až podezřele dobrý pocit. Stránky mi ubíhaly jedna za druhou a hlavní hrdinku jsem si prakticky oblíbila hned v první kapitole. Lara Jean je svým způsobem zvláštní, přestože se dost podobá jiným hrdinkám v Young Adult žánru, ale s tím už čtenář většinou musí počítat, když se do tohoto žánru pouští. V tak nepřeberném množství knih už je doopravdy oříšek najít nějakou vskutku originální - a proto dobře využitá špetka originality stačí k dostatečnému ozvláštnění charakteru hlavní postavy. Vcelku rychle jsem si oblíbila i Joshe, který je v téhle knize společně s Lařinými sestrami tou nejoriginálnější postavou, ale ani ne v polovině knihy se jeho chování naprosto otočilo a změnilo v jedno obrovské klišé, což zapříčinilo nemalé zklamání v mém čtenářském srdci, ale svět se proto nezboří. Tahle kniha toho v sobě má mnohem víc.
Hodně dobrou postavou byla nejmladší sestra Kitty. Na svůj věk byla k mému překvapení opravdu sympatická, chytrá a především vtipná, což mě nejen překvapilo, ale hlavně moc bavilo. Její poznámky a zároveň sladce dětské přání pořídit si pejska dodalo celé knize lehce sladký nádech, díky čemuž mi tématika s milostnými dopisy připadá ještě vhodnější.

Děj rozhodně neunudí, ale rozjezd měl poněkud pomalý. Samotné téma sice nejsou jen Lařiny dopisy, ale i důsledky jejich odeslání - a na to si čtenáři počkají cca do (skoro) do poloviny knihy, což mě trošku zklamalo, ale pozdější změna v ději to rozhodně vykompenzovala. Stejně tak mě poněkud zklamal fakt, že sotva hlavní hrdinka zjistí, že někdo její dopisy rozeslal, vůbec ji nezajímá, kdo je vlastně rozeslal. To mi přijde poněkud nelogické i vzhledem k tomu, kolik toho díky tomu prožije, ale na to, jak moc nejdřív svou krabici na klobouky hledala a bála se čelit všem svým láskám, nakonec jakoby celá ta záležitost zapadla kamsi v prach a už nebyla vůbec důležitá. 


Celkově vzato je Všem klukům, které jsem milovala opravdu milá Young Adult kniha, která by se dala zařadit mezi nenáročnou četbu pro dny, kdy je vám smutno, anebo vám není zrovna nejlíp, protože dokáže nejen zahřát u srdce, ale také opravdu pobavit. Námět je originální a neotřelý, hlavní hrdinka je sympatická a autorčin styl psaní je velice čtivý, díky čemuž celá kniha - pokud pomineme pomalejší rozjezd děje - nijak nevázne. A pokud kniha baví, tak rozhodně potěší i pokračování, ačkoliv by se vzhledem k námětu spíš hodila jedna delší kniha, než víc dílů.



Recenze psána pro web Databáze knih

0 komentářů:

Okomentovat