pondělí 6. června 2016

Recenze | Svět podle Boba - James Bowen

Příběh zrzavého kocoura Boba a jeho lidského přítele Jamese Bowena už si získal svět.
Jak pokračovalo jejich dobrodružství? Kniha je na napsána motivy skutečných událostí.

James Bowen, coby začínající muzikant vyrazil z rodné Austrálie do Londýna s cílem prorazit. Veškeré jeho plány a sny se ale drasticky otočily proti němu a stal se z něj bezdomovec. Už dříve měl jisté problémy s drogami, ale až Londýn jeho problémy vyhrotil tak daleko, že přišel o domov - a nakonec ztratil i kontakt s rodinou.
Později nastoupil na odvykací kůru, dostal byt a práci jako prodejce časopisu Big Issue, když se mu jednou přede dveřmi objevil zraněný zrzavý kocour. Když se k němu nikdo nehlásil, vzal ho James k sobě, postaral se o něj a už spolu zůstali. A byl to také právě ten kocourek, co Jamesovi nakonec pomohl překonat drogy a znovu se postavit na nohy.

Jakkoliv může znít samotný děj knih Kocour Bob a Život podle Boba podivně nebo nudně, nenechte se zmást. Je to vskutku emotivní, nádherný příběh podle skutečné události - a přátelství mezi Jamesem a Bobem je skutečně úžasný příklad toho, jak moc jsou někdy zvířata nápomocná lidem.

V knize Život podle Boba se setkáváme s Jamesem a Bobem v době, kdy už spolu nějakou dobu jsou. Samotný počátek jejich dobrodružství začíná v předcházející knize Kocour Bob. James je už na dobré cestě k tomu, aby byl čistý - ale i tak se musí vypořádat s řadou dalších opravdu ošklivých věcí, které nakonec vyústí i ve ztrátu jeho práce prodávání časopisu Big Issue. I přes to je ale jejich příběh plný i velice milých příhod, které opravdu dokáží nejen zahřát u srdce, ale také opravdu pobavit.

Autor knihy James Bowen a jeho přítel kocour Bob
Byla jsem opravdu zvědavá, když jsem tuhle knihu poprvé viděla. Původně jsem žila v domnění, že u nás ani česky nevyšla, ale o to milejší bylo moje překvapení, když jsem na ni narazila a rovnou si ji i koupila. Jamese Bowena už sleduji nějakou dobu na Facebooku, jeho příběh s Bobem mě dostal už od chvíle, kdy jsem je viděla. Navíc jsou příběhy podle skutečných událostí často mnohem zajímavější, než některé fikce - když si člověk vezme, že se to doopravdy stalo, může se z toho stát opravdová inspirace, zvlášť pokud si vezmeme právě tuhle dvojku. Musím se přiznat, že mě James opravdu velice inspiroval. Každý z nás si ve svém životě přijde něčím, co nám nebude buď nejpříjemnější, nebo to nebude nejsnazší, ale je stále na nás, abychom to zvládli a vypořádali se s tím - a tahle kniha se dá opravdu hodnotit jako inspirativní. James se ve své knize dokonce zmiňoval o jisté paní, která jeho knihu odkázala kostelu - a i ona jeho příběh viděla jako silně inspirativní.

Autorův styl psaní je velice jednoduchý a otevřený, je velice snadné se vžít do celé situace a celý příběh v průběhu čtení samovolně prožívat. Hodně důležitá je i jeho otevřenost, protože právě emoce, myšlenky a pocity jeho děj a celkově i knihu velice obohacují.
Coby vypravěč a také jedna z hlavních postav je James Bowen sympaťák, stejně jako jeho kočičí přítel Bob. Oba jsou milí, jejich vztah je naprosto upřímný a navzájem se i brání - což je nádherným důkazem toho, že jim na sobě skutečně záleží. Co se týče dalších postav, setkáváme se s dalšími lidmi, co v Jamesově a Bobově příběhu sehráli určitou roli, ale příliš mnoho jich není. Zato jsou skvělou ukázkou protipólů lidských povah a chování - někteří lidé Jamese podporovali, jiní se ani netajili s tím, že se ho pokoušeli na férovku potopit.

Svět podle Boba je velice milá kniha napsaná podle skutečného příběhu muzikanta Jamese Bowena a jeho kočičího společníka Boba, který má lví podíl na tom, jak se James postavil na nohy a zbavil se svojí drogové závislosti. Tato kniha je přímo ideální pro dny, kdy není nejlíp - se svojí spoustou milých i vtipných chvil, včetně i těch dramatičtějších, dokáže opravdu pohladit na duši a velice inspirovat. Rozhodně by také mohla potěšit milovníky koček.